De conversiestoornis behandeld - najaar 2019

Algemene cursusbeschrijving 

De behandeling van de conversiestoornis staat centraal in deze cursus.  Zowel het verder ontwikkelen van de cognitieve gedragstherapeutische diagnostische vaardigheden,  het opstellen van een gepersonaliseerd behandelplan, eerste hulp bij aanvallen (EHBA) en het toepassen van hypnose en katalepsie  komen aan de orde.

Voor veel, maar niet voor  alle psychische stoornissen kunnen al evidence based behandelprotocollen worden ingezet. Zo’n evidence based behandelprotocol is er niet voor de behandeling van de conversiestoornis. Vaak worden patiënten gedurende lange tijd van het kastje (de somatische zorg) naar de muur (de GGZ) gestuurd, voordat een passende behandeling aangeboden wordt.

Tevens is de impact van een conversiestoornis vaak groot, ook op omstanders. Dat betekent dat behandelaren ook moeten weten hoe te handelen als iemand bijvoorbeeld in een wachtruimte of in een gesprekskamer een psychogene niet epileptische aanval (PNEA) heeft. Hoe zorg je voor veiligheid voor de cliënt, en hoe bepaal je beleid met betrekking tot deze aanvallen? Dit is zowel voor de client, het baliepersoneel als ook andere cliënten van belang. Voor het opstellen van dit beleid wordt weer  vanuit de cognitief gedragstherapeutische diagnostiek naar de aanvallen gekeken om te voorkomen dat in dat beleid onbewuste in stand houdende factoren van de aanvallen zitten. 

Het ontbreken van een evidence based behandelprotocol doet de behandelaar voor de uitdaging staan een gepersonaliseerde behandeling aan te bieden, passend bij de problematiek van de cliënt. Het goed beheersen van het cognitief gedragstherapeutische proces, speelt een belangrijke rol in het opzetten van zo’n behandelplan. In de cursus wordt daar naartoe gewerkt  middels complexe casuïstiek op het snijvlak van psyche en somatiek.

Het gepersonaliseerde behandelplan zal leiden tot uiteenlopende cgt interventies. Deze worden bekend verondersteld.

In deze cursus zullen eveneens interventies die vaak juist niet in de alledaagse gereedschapskist van de cognitief gedragstherapeut zitten aan bod komen, zoals hypnose en katalepsie.  

Voor het aanbieden van een passende behandeling is het van belang dat de cliënt de switch maakt van een somatische naar een psychologische behandeling. Dat vraagt vaak een grote ommekeer in het denken. In het verlengde daarvan komen  in deze cursus het multidisciplinaire karakter van een behandeling en de therapeutische relatie aan bod.

Leerdoelen:

Op het gebied van verdieping en verbreding van kennis en vaardigheden:

Aan het einde van de cursus:

  • Is de cursist op de hoogte van de huidige stand van de wetenschap op het gebied van classificatie, diagnostiek en behandeling van de Conversiestoornis of functioneel-neurologische symptoomstoornis (FNS)
  • Is de cursist in grote lijnen op de hoogte van de geschiedenis van de diagnostiek en behandeling van deze stoornis
  • Is de cursist op de hoogte van het belang van de samenwerking tussen de somatische zorg en de GGZ en de valkuilen hierin

Op het gebied van het cognitief gedragstherapeutisch proces:

Aan het einde van de cursus:

  • Heeft de cursist het toepassen van de cognitief gedragstherapeutische diagnostiek geoptimaliseerd.
  • Kan hij een verklaringsmodel voor een conversiestoornis opstellen op basis van het cognitief gedragstherapeutisch proces .
  • Kan hij op basis van dit verklaringsmodel een gepersonaliseerd behandelplan opstellen bij een conversiestoornis met gerichte en passende interventies waar evidence based behandelprotocollen ontbreken.

Op het gebied van interventies:

Aan het einde van de cursus:

  • Kan de cursist psycho-educatie  geven aan de cliënt over de conversiestoornis en de behandeling daarvan
  • Heeft de cursist zijn vaardigheden op het gebied van het gebruik van technieken uitgebreid door het leren werken met hypnose en heeft er een verkenning plaats gevonden in het leren werken met katalepsie.
  • Heeft de cursist geleerd hoe Eerste Hulp Bij Aanvallen (EHBA) toegepast kan worden bij een conversiestoornis
  • Heeft de cursist geleerd hoe hij kan interveniëren als onderdeel van EHBA, gericht op de impact van de conversiestoornis op andere cliënten in de wachtruimte en eventueel overig personeel zoals bijvoorbeeld het baliepersoneel.
  • Kan de cursist passende interventies kiezen op basis van de opgestelde analyses.

Op het gebied van de therapeutische relatie:

  • Heeft de cursist aandacht voor de switch van somatiek naar psyche bij een cliënt met een conversiestoornis en kan de cursist dit proces integreren in de behandeling.

 

Opleidingseisen en accreditatie

Voor wie?
Voor Gz-psychologen, Cognitief gedragstherapeuten (i.o) en Klinisch (neuro)psychologen

Opleidingseisen:
Afgeronde basiscursus voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut VGCt

Accreditatie
Verleend door:

  • VGCT (18 punten)
  • FGzPt (23 punten)

Omvang cursus
De cursus wordt in drie dagen gegeven. De totale cursusduur is 18 uur.

Aantal deelnemers
Het minimale aantal deelnemers voor deze
cursus bedraagt 7
.
Het maximaal aantal deelnemers is 14.

Voorlopige cursusdata 
Bijeenkomst 1:  maandag 2 september 2019: 9.30-16.45  (lunchpauze 3 kwartier)
Bijeenkomst 2:  maandag 7 oktober 2019: 9.30-16.45  (lunchpauze 3 kwartier)
Bijeenkomst 3:  maandag 28 oktober 2019: 9.30-16.45  (lunchpauze 3 kwartier)

Locatie
Leerhotel het Klooster in Amersfoort, goed te bereiken met openbaar vervoer en auto.

Kosten
De cursuskosten bedragen € 795,00. 
De genoemde kosten zijn exclusief boeken en reiskosten en inclusief de in de cursus gebruikte artikelen.
Als de in de cursus gebruikte boeken nieuw aangeschaft worden, moet rekening gehouden worden met een aanschafbedrag van ca. €
.110,00

Docent
mw. Drs. H. van Loo-Flier

Aanmelding/informatie
Aanmelden kan via het aanmeldformulier op de website of via een mailbericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.