Somatiek, Psyche en CGT

Algemene cursusbeschrijving

Somatisch-symptoomstoornissen en verwante stoornissen kennen een hele eigen dynamiek en uitdaging. Dit komt voort uit het gegeven dat somatiek en psyche in onze zorg vaak niet zijn geïntegreerd. Vaak worden patiënten gedurende lange tijd van het kastje (de somatische zorg) naar de muur (de GGZ) gestuurd. Patiënten zijn vaak nog sterk somatisch georiënteerd en moeten een forse omslag in hun denken maken. Daarom wordt in de cursus ook aandacht besteed aan de therapeutische relatie en motiverende gespreksvoering.

Het (bij een aantal specifieke stoornissen) ontbreken van evidence based behandelprotocollen doet de behandelaar voor de uitdaging staan een gepersonaliseerde behandeling aan te bieden, passend bij de problematiek van de cliënt.
Het goed beheersen van het cognitief gedragstherapeutische proces, is dan van groot belang.
Aan de hand van complexe casuïstiek op het snijvlak van somatiek en psyche zullen de cognitieve gedragstherapeutische diagnostische vaardigheden aan bod komen.

Behalve de somatisch-symptoomstoornissen en verwante stoornissen zal er ook aandacht besteed worden aan de diagnostiek en behandeling van cliënten met cognitieve beperkingen als gevolg van NAH.

Speciale aandacht wordt gedurende de cursus besteed aan de conversiestoornis.
Een stoornis met een bijzondere dynamiek die behandelaren vaak in verlegenheid brengt terwijl dit niet nodig is.

Met betrekking tot interventies zal geoefend worden met interventies die vaak niet in de alledaagse gereedschapskist van de cognitief gedragstherapeut (i.o.) zitten, zoals o.a. IBSR, zelfhypnose, katalepsie en het werken met het gevolgenmodel. Deze interventies zijn bruikbaar bij de somatisch-symptoomstoornissen en verwante stoornissen, maar een aantal zijn zeker ook breder in te zetten in CGT behandelingen.

 

Leerdoelen

Op het gebied van classificatie.

Aan het einde van de cursus:

  • Is de cursist op de hoogte van de huidige stand van de wetenschap op het gebied van classificatie, diagnostiek en behandeling van de Somatisch symptoomstoornis en verwante stoornissen volgens de DSM 5.
  • Is de cursist op de hoogte van de huidige stand van de wetenschap op het gebied van de classificatie en behandeling van de diverse neurocognitieve stoornissen.

Op het gebied van het cognitief gedragstherapeutische proces.

Aan het einde van de cursus:

  • Kan de cursist het cognitief gedragstherapeutisch proces hanteren om te komen tot een behandelplan bij bovengenoemde stoornissen, zich bevindend op het snijvlak tussen Somatiek en Psyche.
  • Maakt de cursist Holistische theorieën (HT’s), Functie Analyses (FA’s) en Betekenis Analyses (BA’) s bij bovengenoemde stoornissen, inclusief bij patiënten met NAH
  • Gebruikt de cursist de cognitief gedragstherapeutische diagnostiek bij stoornissen waar nog geen evidence based behandelprotocollen voor bestaan om te komen tot passende interventies.
  • Kan de cursist de cognitief gedragstherapeutische principes /interventies in de bestaande behandelprotocollen plaatsen in een breder cognitief gedragstherapeutisch proces.
  • Kan de cursist op basis van de opgestelde analyses de meest passende cognitief gedragstherapeutische interventies kiezen om een behandelplan op maat te presenteren.
  • Kan de cursist de patiënt motiveren voor een behandeling (op maat).
  • Kan de cursist deze behandeling (op maat) uitvoeren.

Op het gebied van de behandeling.

Aan het einde van de cursus:

  • Heeft de cursist kennis van de specifieke aandachtspunten in de therapeutische relatie met betrekking tot bovengenoemde doelgroep.
  • Kan de cursist zijn of haar eigen disfunctionele gedachtenpatronen in deze therapeutische relatie herkennen en bewerken en omzetten tot professionele interventies.
  • Kan de cursist motiverende gespreksvoering toepassen bij somatisch-symptoomstoornissen en verwante stoornissen.
  • Is de cursist zich bewust van het belang van een multidisciplinaire benadering van deze patiëntengroep en weet hiernaar te handelen.

Op het gebied van interventies:

Aan het einde van de cursus kan de cursist werken met:      

  • Het gevolgenmodel
  • Diverse verbale uitdaagtechnieken en IBSR in het bijzonder
  • Zelfhypnose
  • Katalepsie
  • Toegepaste aandachtsmanipulatie (TAM)
  • Passende registratieopdrachten
  • Passende gedragsexperimenten

Opleidingseisen en accreditatie

Voor wie?

Voor Gz-psychologen, Cognitief gedragstherapeuten (i.o.) en Klinisch (neuro)psychologen

  

Opleidingseisen:

Afgeronde basiscursus voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut VGCT 

Accreditatie verkregen voor:

VGCT  (50 uur)

       FGzPt  (17 punten)

Aantal deelnemers:

Het minimaal aantal deelnemers voor deze cursus bedraagt 8.
Het maximaal aantal deelnemers is 14.

Data en locatie

Maandag 15 april 2019:  Fruittuin Verbeek Oldebroek,
Zondag 19 t/m zondag 26 mei 2019: Ulvsby Herrgård, Sunne, Zweden


Meld je zo snel mogelijk aan!

Kosten

De cursuskosten bedragen € 1750,00.
Voor het verblijf Zweden zijn de kosten € 525,00.
De genoemde kosten zijn exclusief boeken en reiskosten en inclusief de in de cursus gebruikte artikelen uit vakbladen.
Als de in de cursus gebruikte boeken nieuw aangeschaft worden, moet rekening gehouden worden met een aanschafbedrag van ca. €196.50

Indien gewenst kan in overleg een groepsreis worden geboekt waardoor de reiskosten van en naar Zweden beperkt kunnen worden.
Geschatte kosten voor de groepsreis vanaf Schiphol van en naar de cursuslocatie in Zweden bedragen ca €300.

Aanmelding/informatie

Aanmelden kan via het aanmeldformulier op de website of via een mailbericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.